Thursday, 22 November 2012

Ahlan Wa Sahlan

AHLAN WA SAHLAN
Oleh: Para Pensyarah Jabatan Usuluddin, KUIS.


Ahlan wa sahlan wa marhaban bikum atau selamat datang diucapkan kepada semua para penuntut ilmu yang baru menjejaki bumi Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS) khususnya ke Akademi Islam (AI) dan Jabatan Usuluddin.

Selamat menuntut ilmu diucapkan. Didoakan semoga anda semua berjaya cemerlang dan menjadi generasi dan ummah terbilang. Amin!


Friday, 9 November 2012

No Hudud without prior understanding?

NO HUDUD WITHOUT PRIOR UNDERSTANDING?
By: Ustaz Salman Zainal Abidn

I read an article a few days ago that caught my attention. It was about a statement made by a professor from Majlis Professor Negara (MPN) whereby he insisted that hudud law must not be implemented in Malaysia until the people understands it well. At a glance, this statement sounds true. However, if I could ask the professor, if all Malaysians understand the current law which is being implemented in Malaysia since decades ago? Undoubtedly, the answer is no. So, could anyone dare to say that the current law must be temporarily suspended because most people have not yet understand about that law? No people with the right sense would say that.

Decades ago, most Malaysian hardly believed that we could afford to establish Bank Islam in which all operational finance system must be in compliance to the  Syariah law. The reason being the idea was very alien – at least in this region - and it was impossible to introduce Islamic finance product within the domain of the conventional banking system. Nevertheless, after a while, not only Bank Islam has attracted non-Muslim investors, but almost all financial Institutions in Malaysia have special operational counter based on Islamic financial system.

The same is true with the Hudud law. It has been proven that conventional crime law has lost its capability to curb criminal activities. In fact, all sorts of crimes in Malaysia have been increasing year after year. So, the question is why not the Government, law makers and politicians turn to Syariah law? Who knows, it might be a good solution?

Thursday, 20 September 2012

Melebur Budaya Hedonisme


MELEBUR BUDAYA HEDONISME
Oleh: Ustaz Salman Zainal Abidin

Apa itu Hedonisme?
Hedonisme menurut Oxford Dictionary of Philosophy merujuk kepada perbuatan mengejar keseronokan sebagai matlamat akhir. Dalam perbincangan etika hedonisme diertikan sebagai usaha untuk mencapai keseronokkan dalam setiap perlakuan dan tindakan. Dalam pengertian yang lebih santai, budaya Hedonisme ialah semangat mengutamakan keseronokkan dan hiburan fizikal dalam setiap tindakan.

Tidak dapat disangkal lagi, bahawa kemunculan hedonisme ini adalah natijah kepada penularan sekularisme. Ideologi yang memisahkan agama dalam perbuatan seharian ini melahirkan golongan manusia yang meletakkan keseronokan sebagai matlamat hidup yang mesti diberikan keutamaan walaupun terpaksa membelakangkan persoalan dosa dan pahala. 

Hedonisme dalam masyarakat Islam
Pemerhatian yang tulus akan menyedarkan kita betapa budaya hedonisme ini seakan telah menjadi norma dalam segenap aspek masyarakat Islam. Dalam konteks masyarakat Islam di Malaysia, golongan artis yang menjadi sebahagian instrumen budaya hedonisme adalah golongan yang paling dikenali oleh segenap lapisan masyarakat sama ada golongan kanak-kanak, remaja, pendidik tidak terkecuali golongan agama. Fenomena ini menjadi indikator jelas bahawa hiburan dan keseronokan telah mendominasi sebahagian besar pemikiran masyarakat.

Andaian penulis dikuatkan lagi dengan realiti perkembangan industri hiburan negara yang seakan berlumba dengan industri hiburan di negara-negara barat. Rancangan-rancangan hiburan bercambah subur dengan pelbagai variasi, sasaran peserta dan audien. Kanak-kanak dan golongan remaja tidak lagi 'berseorangan' dalam industri hiburan, tetapi mereka kini 'ditemani' oleh ayah dan ibu bahkan datuk dan nenek yang berkemungkinan teruja dengan rancangan 'khusus' untuk mereka seperti rancangan terbita Astro; Kilauan Emas.

Kesan langsung daripada fenomena ini melahirkan masyarakat yang tidak akan menghiraukan apa sahaja aktiviti kecuali disertakan dengan elemen keseronokan dan hiburan. Kanak-kanak dan remaja tidak akan teruja untuk belajar kecuali mesti ditemani alunan muzik. Upacara-upacara rasmi negara yang bersifat patriotik seperti sambutan kemerdekaan akan hilang serinya jika tidak ada penyertaan artis yang memeriahkan suasana. Program sambutan hari raya yang merupakan simbol kemenangan melawan nafsu tidak akan bermakna jika tidak ada nyanyian, gelak ketawa, usik mengusik dan sebagainya. Bahkan yang paling malang, rancangan-rancangan keagamaan terpaksa diubahsuai dengan disertakan elemen hiburan bagi memastikan sambutan penonton. Sebahagian program keagamaan terpaksa mencedok format program-program hiburan supaya lebih elegan dan ceria. Suatu ketika dahulu, rancangan Akademi Fantasia yang merupakan rancangan realiti pertama industri hiburan negara berjaya menggamit ribuan penonton bersama menyertai undian bagi memenangi peserta pilihan juga menangis berkongsi kesedihan dengan peserta yang tersingkir.

Dalam usaha menyaingi rancangan Akademi Fantasia yang terang-terangan menyalahi norma agama, muncul program realiti berbentuk Islami, Akademi al-Qur'an. Secara peribadi penulis berkeyakinan bahawa masyarakat yang cintakan Islam akan bersyukur dengan kemunculan prpgram-program seumpama ini. Cuma penulis agak terkilan apabila sebahagian besar program Islami 'terpaksa' mengetengahkan konsep hiburan maksiat dalam rancangan-rancangan mereka sebagai usaha menarik minat penonton. Sebagai contoh, program hiburan yang menampilkan pengacara lelaki yang bergandingan dengan pengacara perempuan, maka itulah konsep yang diketengahkan oleh program-program Islami. Demikian juga, peserta wanita yang berpakaian menjolok mata dalam program hiburan maksiat, maka dalam program-program Islami peserta wanitanya tidak kalah dengan mulut dan pipi yang merah, barangkali ini adalah tabarruj versi Islam? Persoalan yang bermain di dalam minda penulis; sejauh manakah keperluan menerapkan konsep hiburan maksiat  di dalam program-program Islami?

Pelajar-pelajar agama menganut hedonisme?
Apa yang lebih parah apabila budaya hedonisme ini mula menjangkiti minda pelajar-pelajar yang mendalami Ilmu-ilmu agama. Lalu, segala tindakan dan aktiviti yang dirancang tidak akan terlepas daripada matlamat ingin berseronok. Kesannya, akan lahir golongan agama yang hilang sensitiviti terhadap perkara halal dan haram. Disiplin pergaulan berlainan jantina dipandang sepi. Batasan aurat menjadi persoalan peribadi dengan alasan 'rukhsah' yang membenarkan apa sahaja bentuk dan corak pakaian asal sahaja menutup aurat. Berdua-duaan, berjalan beriringan, makan satu meja dibolehkan dengan alasan berpersatuan? Jika begini minda pelajar-pelajar agama, apakah lagi harapan masyarakat Islam untuk mereka menjadi pendidik anak-anak ummah?

Kesimpulan
Budaya hedonisme tidak boleh disesuaikan sama sekali dengan Islam lantaran akarnya tumbuh dari Sekularisme. Islam melihat hiburan dan keseronokan sebagai alat untuk menenangkan jiwa, bukan sebagai matlamat yang mesti dipenuhi setiap masa. Justeru, akar hedonisme ini mesti dileburkan sehancur-hancurnya dalam jiwa masyarakat Islam. Semestinya wajib bermula daripada diri-diri pelajar-pelajar agama yang bertanggungjawab mendidik generasi ummah ini. Setiap perlakuan, tindakan dan perancangan mesti berpaksikan kepada nilai-nilai Islam. Wajib ditanamkan dalam jiwa 'keberadaan Allah' dalam setiap aktiviti yang dijalankan. Hanya dengan menyuburkan Islam dan segala nilai-nilainya dalam jiwa, bangkai hedonisme bakal tercampak jauh.

Friday, 13 July 2012

Ada apa dengan cinta?



Ada apa dengan cinta?
Cinta..perkataan keramat yang paling mudah dirasai oleh semua insan. Mengungkapkannya sahaja mampu menjadikan seseorang tersenyum. Memperkatakan tentangnya cukup membahagiakan. Bagaikan tanpa jemu, soal cinta adalah evergreen sifatnya. Sama sekali tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas. Setiap jiwa pasti menginginkan cinta dalam hidupnya. Untuk menyintai dan dicintai.. Cinta yang bersambut pastinya membuahkan semangat dalam diri untuk bertemu dan bersama dengan yang dicintai. Tidak kira usia dan masa, perasaan ini akan hadir juga. Jika tidak, masakan wujud istilah ‘cinta monyet’ atau ‘cinta kampus’. 

Pelbagai istilah dan bahasa digunakan untuk mengungkapkan rasa cinta ini. Namun, keluasannya dan keunikannya seakan tidak mampu dilafazkan dengan kata-kata. Tidak juga cukup dengan bait-bait syair dan gubahan madah. Hampir kesemua insan tahu apa itu cinta tetapi tidak semua insan berjaya memperoleh kecintaan yang hakiki. Menyebut tentang cinta biasanya terluncur dari mulut dan tergambar di fikiran ialah kisah Laila dan Majnun, Shah Jehan dan Mumtaz Mahal, Uda dan Dara serta bermacam kisah cinta yang berakhir dengan kesedihan.

Putus cinta lagi?
Kesedihan yang dimaksudkan ini dalam erti kata lain ialah ‘putus cinta’. Ia adalah musibah yang paling ditakuti oleh mana-mana pasangan yang hangat bercinta. Ia begitu menyakitkan sehingga mampu membuatkan seseorang hilang kewarasan, mencederakan diri malah sanggup membunuh! Ya, semua ini kononnya atas dasar cinta. Jika benar kerana cinta insan lupa segala-galanya, maka terbuktilah kehebatan cinta itu. Ia boleh menjadikan seseorang itu semakin bersemangat di samping menjadikan seseorang itu putus harapan. Justeru, bagaimanakah sepatutnya cinta itu? Benarkah ianya buta dan hanya mengundang sengsara? Jika begitulah keadaannya, adakah menjauhi cinta itu pilihan terbaik untuk mendapatkan ketenangan?

Di suatu sudut dunia kita dapat melihat manusia yang terlalu asyik mengejar cinta. Manakala di satu sudut lain terdapat masyarakat seolah-olah ‘gila’ akibat putus cinta.  Tidak kurang juga terdapat segelintir masyarakat yang cuba menafikan cinta dalam jiwa mereka kerana khuatirkan kesengsaraan dalam hidup. 

Percayalah bahawa saya turut mengakui keperitan akibat putus cinta. Sememangnya ia menyakitkan dan melukakan. Lebih parah lagi apabila luka itu sukar diubati kerana sifatnya yang maknawi. Tetapi ketauhilah bahawa itu bukanlah penamat segala-galanya. Bangunlah dan lihatlah dunia yang terbentang luas ini. Renungi pula dengan mata hati bahawa di sebalik dunia ini ada alam akhirat yang sifatnya kekal abadi.

Tanyalah diri kita sejauh manakah perjalanan hidup? Adakah ia akan berakhir apabila nyawa dicabut atau berterusan selepas kebangkitan semula? Jika kita memperhatikan ini semua, tentunya kita akan berhenti menangisi cinta makhluk yang telah berlalu sebaliknya tersenyum memandang keluasan cinta Tuhan yang abadi. 

Bagaimanakah suci sebuah cinta itu?
Sesungguhnya cinta adalah fitrah kurniaan Allah kepada setiap insan. Malah, penciptaan kita juga adalah kerana kecintaan-Nya kepada kita. Lahirnya kita ke dunia juga adalah kerana Dia menitipkan rasa cinta ke dalam hati ibu dan ayah kita. Justeru, cinta itu adalah suatu yang suci dan tidak wajar kita kotori dengan kotoran duniawi. Letakkan ia sesuai dengan fitrah insani.

Cinta yang hakiki ada pada Allah.. Bercinta dengan-Nya adalah satu kebahagiaan yang tiada tolok bandingnya. Tanpa dukacita, tanpa sakit rasa. Malah, tiada istilah ‘putus cinta’ dalam hubungan cinta dengan-Nya. Dengan cinta kepada-Nya kita bukan sahaja menjadi lebih bersemangat untuk hidup malah juga cinta untuk mati! Aneh, bukan? Ya, kerana kita yakin bahawa kematian hanyalah satu proses transisi bagi kita sebelum menemui Allah. Sama seperti proses kita hidup dalam rahim ibu. Tiada apa yang perlu ditakutkan. Mati itu sakit namun ianya seketika sebelum kebahagiaan kekal abadi bersama Allah yang kita cintai.

Kecintaan kepada Allah menjadikan kita tidak gentar kepada musibah, tidak lagi rebah hanya kerana ditinggalkan oleh insan lain, tidak lagi mengharap kepada cinta makhluk lain, tidak juga bergantung kepada dunia untuk melangkah. Dengan cinta kepada-Nya, kita semakin berani untuk berhadapan dengan pancaroba dunia, semakin yakin untuk melaksanakan perintah-Nya, semakin jauh daripada larangan-Nya, semakin rindu bertemu dengan-Nya dan semakin tidak terikat dengan hiasan dunia.

Kita tahu bahawa cinta kita hanya satu, iaitu kepada Allah. Dia tidak akan sama sekali meninggalkan kita malah sedia memberi yang terbaik untuk kita. Dengan hanya mengharap kepada-Nya, yakinlah bahawa Dia akan menganugerahkan ketenangan sama ada di tengah khalayak mahupun di kala bersendirian.

Malah, jika bercinta dengan insan sekalipun, ia pastinya tidak dapat mengatasi kecintaan kepada Allah. Cinta kepada makhluk adalah fitrah yang tidak dapat dinafikan. Namun kesuciannya tetap terjamin apabila ia dipandu oleh kecintaan kita kepada Allah.

Tuhan, kurniakan kami cinta-Mu..
Di atas kehebatan cinta ini juga, Allah tidak menetapkan had bagi mereka yang menginginkan cinta-Nya. Lantaran itu, marilah kita berlumba-lumba untuk meraihnya! Sesungguhnya kecintaan kepada Allah ini telah pun diperoleh oleh para nabi, rasul, sahabat dan wali terdahulu. Oleh itu, tidaklah mustahil bagi kita selaku insan biasa mendapatkannya. Ayuh, berusahalah dan pintalah kepada-Nya agar dikurniakan cinta kepada-Nya dan cinta mereka yang menyintai-Nya!

Semoga kita tidak lagi kesunyian dalam melayari bahtera kehidupan kerana cinta-Nya sudah kita miliki.

Tips mendapatkan cinta ILAHI:
1. Memperhatikan keagungan nikmat Allah kepada semua makhluk terutama diri kita.
2. Merasai kesempurnaan dan keindahan Allah s.w.t. melalui nama-nama dan sifat-Nya.
3. Menghayati serta mengikhlaskan diri dalam setiap ibadat yang dilakukan.
4. Membaca kisah cinta tokoh ulama terdahulu terhadap Tuhannya.
5. Melatih diri dan hati untuk sentiasa berzikir kepada Allah.
6. Melakukan perkara yang dicintai-Nya seperti bertaubat dan bertawakkal kepada-Nya.


Nukilan: Ustazah Nazneen Ismail

Tuesday, 10 July 2012

Puisi Buat Para Penuntut Ilmu



Orang berilmu dan beradab tidak akan diam di kampung halaman.
Tinggalkan negerimu dan merantaulah ke negeri orang.
Merantaulah, kau akan dapatkan pengganti dari kerabat dan kawan.
Berlelah-lelahlah, manisnya hidup terasa setelah lelah berjuang.

Aku melihat air menjadi rusak karena diam tertahan.
Jika mengalir menjadi jernih, jika tidak, kan keruh menggenang.

Singa jika tak tinggalkan sarang tak akan dapat mangsa.
Anak panah jika tidak tinggalkan busur tak akan kena sasaran.

Jika matahari di orbitnya tidak bergerak dan terus diam.
Tentu manusia bosan padanya dan enggan memandang.

Bijih emas bagaikan tanah biasa sebelum digali dari tambang.
Kayu gaharu tak ubahnya seperti kayu biasa jika didalam hutan.

(Wasiat Imam Syafi'I)
Nukilan: Ustaz Abdul Halim Syihab