Friday, 13 July 2012

Ada apa dengan cinta?



Ada apa dengan cinta?
Cinta..perkataan keramat yang paling mudah dirasai oleh semua insan. Mengungkapkannya sahaja mampu menjadikan seseorang tersenyum. Memperkatakan tentangnya cukup membahagiakan. Bagaikan tanpa jemu, soal cinta adalah evergreen sifatnya. Sama sekali tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas. Setiap jiwa pasti menginginkan cinta dalam hidupnya. Untuk menyintai dan dicintai.. Cinta yang bersambut pastinya membuahkan semangat dalam diri untuk bertemu dan bersama dengan yang dicintai. Tidak kira usia dan masa, perasaan ini akan hadir juga. Jika tidak, masakan wujud istilah ‘cinta monyet’ atau ‘cinta kampus’. 

Pelbagai istilah dan bahasa digunakan untuk mengungkapkan rasa cinta ini. Namun, keluasannya dan keunikannya seakan tidak mampu dilafazkan dengan kata-kata. Tidak juga cukup dengan bait-bait syair dan gubahan madah. Hampir kesemua insan tahu apa itu cinta tetapi tidak semua insan berjaya memperoleh kecintaan yang hakiki. Menyebut tentang cinta biasanya terluncur dari mulut dan tergambar di fikiran ialah kisah Laila dan Majnun, Shah Jehan dan Mumtaz Mahal, Uda dan Dara serta bermacam kisah cinta yang berakhir dengan kesedihan.

Putus cinta lagi?
Kesedihan yang dimaksudkan ini dalam erti kata lain ialah ‘putus cinta’. Ia adalah musibah yang paling ditakuti oleh mana-mana pasangan yang hangat bercinta. Ia begitu menyakitkan sehingga mampu membuatkan seseorang hilang kewarasan, mencederakan diri malah sanggup membunuh! Ya, semua ini kononnya atas dasar cinta. Jika benar kerana cinta insan lupa segala-galanya, maka terbuktilah kehebatan cinta itu. Ia boleh menjadikan seseorang itu semakin bersemangat di samping menjadikan seseorang itu putus harapan. Justeru, bagaimanakah sepatutnya cinta itu? Benarkah ianya buta dan hanya mengundang sengsara? Jika begitulah keadaannya, adakah menjauhi cinta itu pilihan terbaik untuk mendapatkan ketenangan?

Di suatu sudut dunia kita dapat melihat manusia yang terlalu asyik mengejar cinta. Manakala di satu sudut lain terdapat masyarakat seolah-olah ‘gila’ akibat putus cinta.  Tidak kurang juga terdapat segelintir masyarakat yang cuba menafikan cinta dalam jiwa mereka kerana khuatirkan kesengsaraan dalam hidup. 

Percayalah bahawa saya turut mengakui keperitan akibat putus cinta. Sememangnya ia menyakitkan dan melukakan. Lebih parah lagi apabila luka itu sukar diubati kerana sifatnya yang maknawi. Tetapi ketauhilah bahawa itu bukanlah penamat segala-galanya. Bangunlah dan lihatlah dunia yang terbentang luas ini. Renungi pula dengan mata hati bahawa di sebalik dunia ini ada alam akhirat yang sifatnya kekal abadi.

Tanyalah diri kita sejauh manakah perjalanan hidup? Adakah ia akan berakhir apabila nyawa dicabut atau berterusan selepas kebangkitan semula? Jika kita memperhatikan ini semua, tentunya kita akan berhenti menangisi cinta makhluk yang telah berlalu sebaliknya tersenyum memandang keluasan cinta Tuhan yang abadi. 

Bagaimanakah suci sebuah cinta itu?
Sesungguhnya cinta adalah fitrah kurniaan Allah kepada setiap insan. Malah, penciptaan kita juga adalah kerana kecintaan-Nya kepada kita. Lahirnya kita ke dunia juga adalah kerana Dia menitipkan rasa cinta ke dalam hati ibu dan ayah kita. Justeru, cinta itu adalah suatu yang suci dan tidak wajar kita kotori dengan kotoran duniawi. Letakkan ia sesuai dengan fitrah insani.

Cinta yang hakiki ada pada Allah.. Bercinta dengan-Nya adalah satu kebahagiaan yang tiada tolok bandingnya. Tanpa dukacita, tanpa sakit rasa. Malah, tiada istilah ‘putus cinta’ dalam hubungan cinta dengan-Nya. Dengan cinta kepada-Nya kita bukan sahaja menjadi lebih bersemangat untuk hidup malah juga cinta untuk mati! Aneh, bukan? Ya, kerana kita yakin bahawa kematian hanyalah satu proses transisi bagi kita sebelum menemui Allah. Sama seperti proses kita hidup dalam rahim ibu. Tiada apa yang perlu ditakutkan. Mati itu sakit namun ianya seketika sebelum kebahagiaan kekal abadi bersama Allah yang kita cintai.

Kecintaan kepada Allah menjadikan kita tidak gentar kepada musibah, tidak lagi rebah hanya kerana ditinggalkan oleh insan lain, tidak lagi mengharap kepada cinta makhluk lain, tidak juga bergantung kepada dunia untuk melangkah. Dengan cinta kepada-Nya, kita semakin berani untuk berhadapan dengan pancaroba dunia, semakin yakin untuk melaksanakan perintah-Nya, semakin jauh daripada larangan-Nya, semakin rindu bertemu dengan-Nya dan semakin tidak terikat dengan hiasan dunia.

Kita tahu bahawa cinta kita hanya satu, iaitu kepada Allah. Dia tidak akan sama sekali meninggalkan kita malah sedia memberi yang terbaik untuk kita. Dengan hanya mengharap kepada-Nya, yakinlah bahawa Dia akan menganugerahkan ketenangan sama ada di tengah khalayak mahupun di kala bersendirian.

Malah, jika bercinta dengan insan sekalipun, ia pastinya tidak dapat mengatasi kecintaan kepada Allah. Cinta kepada makhluk adalah fitrah yang tidak dapat dinafikan. Namun kesuciannya tetap terjamin apabila ia dipandu oleh kecintaan kita kepada Allah.

Tuhan, kurniakan kami cinta-Mu..
Di atas kehebatan cinta ini juga, Allah tidak menetapkan had bagi mereka yang menginginkan cinta-Nya. Lantaran itu, marilah kita berlumba-lumba untuk meraihnya! Sesungguhnya kecintaan kepada Allah ini telah pun diperoleh oleh para nabi, rasul, sahabat dan wali terdahulu. Oleh itu, tidaklah mustahil bagi kita selaku insan biasa mendapatkannya. Ayuh, berusahalah dan pintalah kepada-Nya agar dikurniakan cinta kepada-Nya dan cinta mereka yang menyintai-Nya!

Semoga kita tidak lagi kesunyian dalam melayari bahtera kehidupan kerana cinta-Nya sudah kita miliki.

Tips mendapatkan cinta ILAHI:
1. Memperhatikan keagungan nikmat Allah kepada semua makhluk terutama diri kita.
2. Merasai kesempurnaan dan keindahan Allah s.w.t. melalui nama-nama dan sifat-Nya.
3. Menghayati serta mengikhlaskan diri dalam setiap ibadat yang dilakukan.
4. Membaca kisah cinta tokoh ulama terdahulu terhadap Tuhannya.
5. Melatih diri dan hati untuk sentiasa berzikir kepada Allah.
6. Melakukan perkara yang dicintai-Nya seperti bertaubat dan bertawakkal kepada-Nya.


Nukilan: Ustazah Nazneen Ismail

Tuesday, 10 July 2012

Puisi Buat Para Penuntut Ilmu



Orang berilmu dan beradab tidak akan diam di kampung halaman.
Tinggalkan negerimu dan merantaulah ke negeri orang.
Merantaulah, kau akan dapatkan pengganti dari kerabat dan kawan.
Berlelah-lelahlah, manisnya hidup terasa setelah lelah berjuang.

Aku melihat air menjadi rusak karena diam tertahan.
Jika mengalir menjadi jernih, jika tidak, kan keruh menggenang.

Singa jika tak tinggalkan sarang tak akan dapat mangsa.
Anak panah jika tidak tinggalkan busur tak akan kena sasaran.

Jika matahari di orbitnya tidak bergerak dan terus diam.
Tentu manusia bosan padanya dan enggan memandang.

Bijih emas bagaikan tanah biasa sebelum digali dari tambang.
Kayu gaharu tak ubahnya seperti kayu biasa jika didalam hutan.

(Wasiat Imam Syafi'I)
Nukilan: Ustaz Abdul Halim Syihab

Friday, 8 June 2012

Tahniah Ustaz Mohd Hamidi bin Ismail



KHAMIS, 24 Mei 2012, Dewan al-Sheikh Dr. Abd. al-Halim Mahmud, Universiti al-Azhar, Kaherah, Mesir, Ustaz Mohd Hamidi bin Ismail telah selamat menjalani majlis munaqashah/viva tesis Masternya yang bertajuk "Risalah al-Shamsiyyah li al-Imam Mahmud al-Razi: Dirasah Tahqiqiyyah Bab al-Tasawwurat". Penyelia tesis beliau ialah Dr. Abd. al-Salam Khaidir dan Dr. Mahy al-Din al-Safi, pensyarah di Universiti al-Azhar, Kaherah, Mesir. Keduanya merupakan tokoh yang terkenal dan tidak asing terutamanya bagi mereka yang pernah menuntut di Jabatan Akidah dan Falsafah, Fakulti Usuluddin, Universiti al-Azhar, Kaherah, Mesir.

Pihak Jabatan Usuluddin dengan ini mengucapkan setinggi-tinggi tahniah dan penghargaan kepada Ustaz Mohd Hamidi bin Ismail di atas kejayaan ini. Semoga segala ilmu beliau dapat dimanfaatkan oleh warga Akademi Islam KUIS terutamanya warga Jabatan Usuluddin.

Thursday, 17 May 2012

Lawatan ke Pusat Manuskrip Melayu, Perpustakaan Negara Malaysia.

RABU, 16 Mei 2012, Jabatan Usuluddin, Akademi Islam (AI), Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS) dengan jayanya telah menganjurkan Lawatan Akademik ke Pusat Manuskrip Melayu, Perpustakaan Negara Malaysia (PNM). Lawatan ini bertujuan mendedahkan koleksi manuskrip Alam Melayu Nusantara yang wujud di Pusat Manuskrip Melayu, PNM kepada para pensyarah AI.

Seramai 25 orang para pensyarah AI yang menjayakan lawatan iaitu Us. Mohamed Fairooz Mohamed Fathillah, Dekan AI, Us. Abdul Halim Syihab, Ketua Jabatan Usuluddin, Us. Daud Lin Abdullah, Us. Khafidz Soroni, Us. Ismail Omar, Us. Hairol Anuar Mak Din, Us. Hamidun Muhamad Husin, Us. Abdul Mukti Baharudin, Us. Amzan Satiman, Us. Shuhadak Mahmud, Us. Zainuddin Che Seman, Us. Mohamed Yosef Niteh, Us. Mahmud Lutfi Abdul Hadi, Us. Mohd Hamidi Ismail, Us. Muhammad Syafee Salihin Hasan, Us. Wan Haslan Khairuddin,  Us. Mohd Norzi Nasir, Us. Zaidul Amin Suffian Ahmad, Us. Abdul Azis Awang Kechik, Us. Mohd Muhammad Fairuz A.Adi, Ust. Siti Zahrah Abdul Hamid, Ust. Norsaadah Din, Ust. Siti Rashidah Abd. Razak, Ust. Noraini Mohamad dan Ust. Wan Ramizah Hasan.



Bas KUIS yang membawa para pensyarah terbabit bertolak dari KUIS pada jam 9.00 pagi dan tiba di PNM pada jam 10.00. Rombongan disambut oleh kakitangan PNM terutamanya daripada Pusat Manuskrip Melayu dan Bahagian Pemuliharaan. Taklimat berkaitan Manuskrip Melayu dan Pemuliharaan Manuskrip Melayu telah didedahkan di Aras 1, Dewan Serbaguna PNM kepada peserta rombongan bersama kunjungan ke tempat-tempat yang berkaitan.

Terima kasih di ucapkan kepada kakitangan PNM di atas kesediaan menerima kunjungan dan sambutan yang diberikan terutamanya kepada Ketua Pengarah PNM, kakitangan Pusat Manuskrip Melayu iaitu Puan Nasimah Badaruddin, Encik Faizal Hilmie Yusof, Puan Mastura Hussin, Bahagian Pemuliharaan iaitu Puan Samsul Khamariah Hamzah, Encik Arif Ibrahim dan semua kakitangan PNM yang terlibat.



Sesi lawatan ini berakhir dengan jayanya apabila Bas KUIS selamat tiba di perkarangan Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor pada jam 4.00 petang. Terima kasih diucapkan kepada pemandu kami dan semua kakitangan KUIS yang mempermudahkan urusan serta menjayakan lawatan beharga ini.

Monday, 14 May 2012

Akhlak Mukmin


AKHLAK MUKMIN
Oleh: Ustaz Mohamed Fairooz Mohamed Fathillah (Dekan Akademi Islam)


Assalamualaikum Ikhwah, akhwat dan seluruh warga Usuluddin.

Suatu ketika Rasulullah SAW bertanya kepada para sahabatnya: "Inginkah kamu ku beritahu siapa dari kamu yang paling aku cintai dan akan duduk paling dekat denganku di majlis di hari Kiamat kelak? Rasulullah SAW mengulangi pertanyaan itu. Pada ulangan pertanyaannya yang ketiga, para sahabat seperti tersentak dan berkata: "Ya, kami ingin mengetahuinya ya Rasulullah!" Rasulullah SAW kemudian bersabda: "Orang yang paling baik akhlaknya di antara kamu." (HR Ahmad)

Demikianlah, Rasulullah SAW memulai dari akhir menjelaskan kedudukan orang yang berakhlak mulia di akhirat kerana akhlak adalah bahagian terakhir dari ajaran Islam yang baginda bawa setelah aqidah dan syariat.

Dalam hadis lain, Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya aku diutus hanya untuk menyempurnakan akhlak yang mulia." (HR Malik)

Oleh kerana itu, iman tidak di anggap sempurna sebelum mampu membangkitkan tenaga jiwa seseorang untuk mendorong keluarnya nilai kebenaran, kebaikan dan keindahan dalam bentuk sikap dan perilaku. Itulah iman yang hidup dan yang sempurna.

Dengarlah sabda Rasulullah SAW: "Orang mu'min yg paling sempurna imannya adalah yang paling baik akhlaknya di antara mereka." (HR Tirmizi dari Abu Hurairah)

Oleh kerana itu, Allah SWT mewajibkan berbagai macam ibadah agar iman menemui jalan menuju perilaku dan akhlak manusia muslim. Itulah sebabnya, jika ibadah-ibadah tersebut tidak sampai berakhir dengan akhlak yang baik, maka bererti ia tidak sempurna dan tidak berkesan.

Ini sebagaimana firman Allah SWT dalam surah Al Ankabut ayat 45: "Sesungguhnya solat itu mencegah dari (perbuatan2) keji dan munkar."

Maka janganlah hairan jika kemudian nanti Allah akan menjadikan akhlak yang baik sebagai amal yang berat timbangan pahalanya. Dalam ayat matematik, bolehlah kita rumuskan akhlak seperti berikut:

Akhlak = Iman + Amal Soleh

Dalam deretan ayat-ayat Al Quran, kita akan menemui dua kata kembar di atas yang sentiasa disebut secara bergandingan iaitu iman dan amal soleh.

a. Yang pertama tersimpan dalam batin manakala yang kedua tersusun rapi pada keperibadian luar.
b. Yang pertama menggelora dalam jiwa manakala yang kedua menggelombang dalam perilaku.

Kedua-duanya merupakan bahagian-bahagian yang:
1. Menyatu.
2. Saling terkait.
3. Berjalan bergandingan mengayun langkah keperibadian.

Maka, hujung dari iman dan amal soleh adalah akhlak.


Perkara di atas boleh kita perincikan lagi seperti berikut:

PERTAMA: IMAN
Kumpulan kebenaran yang difahami dan diyakini secara mutlak sesuatu yang kemudiannya mengarahkan pemikiran membentuk kemahuan dan meluruskan perilaku.

KEDUA: AMAL SOLEH
Kumpulan tindakan dan sikap yang lahir dari kesedaran pemikiran akaN nilai kebenaran, kebaikan dan keindahan serta kemahuan yang kuat yang berubah menjadi tekad. Maka:

KETIGA: AKHLAK
Nilai dan pemikiran yang telah menjadi sikap mental yang mengakar dalam jiwa lalu terzahir dalam bentuk tindakan dan perilaku yang bersifat tetap, semulajadi dan membuahkan hasil.

Sebagaimana amal soleh mencakupi semua sektor kehidupan manusia maka akhlakpun seharusnya hadir dalam semua sisi kehidupan manusia yang kita panggil sebagai wilayah akhlak.

Akhlak dalam semua wilayah keperibadian manusia meliputi :
a. Akhlak bagi pemikiran.
b. Akhlak bagi keyakinan.
c. Akhlak bagi hati.
d. Akhlak bagi jiwa.

Akhlak dalam semua wilayah hubungan manusia meliputi:
a. Akhlak manusia kepada Allah.
b. Akhlak manusia kepada sesama manusia.
c. Akhlak manusia kepada diri sendiri.
d. Akhlak manusia kepada lingkungan alam di sekitarnya.

Akhlak dalam semua dimensi kehidupan manusia meliputi:
a. Akhlak individu.
b. Akhlak sosial.

Akhlak dalam semua sektor kehidupan manusia meliputi:
a. Akhlak dalam politik.
b. Akhlak dalam sosial.
c. Akhlak dalam ekonomi.
d. Akhlak dalam penghakiman dan undang-undang.
e. Akhlak dalam keadaan perang dan damai.

Demikianlah ‘La Ilaaha Illallah’ sebagai kumpulan nilai kebenaran, kebaikan dan keindahan memasuki individu manusia dan menumbuhkan visi, membangun mentaliti serta membentuk akhlak dan  karakternya. Demikian pula ‘La Ilaaha Illallah’ sebagai kumpulan nilai kebenaran, kebaikan dan keindahan memasuki masyarakat manusia dan mereformasi sistem serta membangun budaya dan mengembangkan peradabannya.

Bagaimanakah kita membuat penilaian atas akhlak?

Apakah ia benar atau salah?

Apakah ia baik atau buruk?

Apakah yang ini soleh dan yang itu tidak?

Ini adalah kerana penilaian terhadap perkara ini akan dapat menghantar kita kepada penilaian tentang seseorang; apakah ia seseorang yang soleh atau tidak, matang atau tidak, dewasa atau tidak?

Dengan kata lain, bertanya tentang bagaimana menilai bererti bertanya tentang sumber pembenaran atas suatu perbuatan.

Dari manakah kita menemui sumber pembenaran itu?

Apakah dari Allah swt atau dari manusia ataupun dari keduanya?

Para pemikir sejarah umat manusia sepakat membahagikan nilai itu dalam tiga kategori yang masing-masing mempunyai padanan yang berlawanan iaitu :
Nilai Kebenaran >< Nilai Kebatilan
Nilai Kebaikan >< Nilai Kejahatan
Nilai Keindahan >< Nilai Keburukan

Islam sendiri memang meletakkan nilai moralnya dalam tiga konteks tadi iaitu:

PERTAMA: AKAL
Yang dapat memahami nilai kebenaran dan kebatilan.

KEDUA: HATI (ASAS FITRAH & NURANI)
Yang dapat membezakan antara nilai kebaikan dan kejahatan.

KETIGA: ZAUQ (CITARASA)
Yang dapat merasakan nilai keindahan dari nilai keburukan.

Akan tetapi kemampuan akal, hati dan zauq manusia tidak mungkin dapat membuat penilaian yang tepat. Untuk itulah Allah swt menurunkan agama agar manusia mendapatkan pedoman yang lebih terperinci dalam penilaian sehingga bertemulah dua sumber pembenaran tersebut iaitu:

PERTAMA:
Sumber pembenaran dari Allah SWT melalui Al Quran dan As Sunnah.

KEDUA:
Sumber pembenaran drai manusia dengan akal sihat, fitrah suci dan citarasa keindahannya.

Kemudian apakah pula kriteria penerimaan akhlak yang soleh tersebut? Dengan memahami penjelasan di atas dapatlah difahami bahwa perbuatan soleh itu adalah perbuatan yang dilakukan dengan motif (niat) semata-mata untuk Allah SWT dan dilakukan dengan cara yang benar sesuai dengan sunnah Rasulullah SAW.

Dengan demikian, perbuatan itu bukan sahaja diterima di sisi Allah SWT tetapi juga dikira berjaya dalam ukuran manusia; bukan sahaja membawa pelakunya memperolehi keselamatan di akhirat malah juga kebahagiaan di dunia.

Jadi kriteria penerimaan akhlak soleh ini dapat kita rumuskan seperti berikut:
Niat + amal + ikhlas untuk Allah + benar menurut sunnah + diterima di sisi Allah + berjaya di mata manusia + selamat di akhirat + bahagia di dunia.

Inilah perbezaan yang mendasar antara Islam dan materialisma.

Dalam konsep materialisma, manusia adalah pusat penilaian dan penerimaan sekaligus. Oleh kerana masyarakat merupakan sesuatu yang relatif, maka penilaian dan penerimaan pun akhirnya berpusat pada individu di mana penilaiannya seperti berikut:

Suatu perbuatan dianggap baik dan benar jika ketika manusia melakukannya, ia mendapatkan kepuasan, kebahagiaan dan tidak merugikan orang lain. Bahwasanya masyarakat kemudian bersetuju atau tidak setuju, menerima atau tidak menerima, menjadi tidak relevan dan tidak penting.

Sekarang marilah kita meneliti induk-induk akhlak terpuji yang akan melahirkan berbagai sifat-sifat lain yg mewarnai karakter dan akhlak seseorang manusia itu:

PERTAMA:
Cinta kebenaran melahirkan jujur, adil, keyakinan dan amanah.

KEDUA:
Kekuatan kehendak melahirkan optimis, tegas, ketahanan, disiplin, inisiatif, serius dan pengendalian diri.

KETIGA:
Cita-cita yang tinggi melahirkan dorongan berprestasi, dinamik, harga diri dan tidak mudah menyerah.

KEEMPAT:
Kesabaran melahirkan ketenangan, konsisten, pengendalian diri, lembut, santun dan mampu menjaga rahsia.

KELIMA:
Rasa kasih melahirkan pemaaf, empati, musyawarah, silaturahim, penolong, berbakti kepada orang tua dan santun kepada fakir miskin.

KEENAM:
Naluri sosial melahirkan bersih hati, ukhuwah, anti perpecahan, mampu bekerjasama, menutup aurat dan menjaga barang milik bersama.

KETUJUH:
Cinta manusia melahirkan bersih jiwa, kerjasama, dermawan, adil dan sentiasa berkehendak baik.

KELAPAN:
Kedermawanan melahirkan pemurah, harga diri, mendahulukan orang lain, infaq dan ukhuwah.

KESEMBILAN:
Kemurahan hati melahirkan lembut, lapang dada, pemaaf, ridha, ceria dan menyenangkan orang lain.

Pendek kata kesemua karakter yang terserlah dalam perjalanan kehidupan manusia adalah terangkum dalam salah satu dari induk-induk akhlak terpuji yang dicatatkan di atas.

Akhir sekali marilah kita sama-sama meneliti semula akan karakter dan akhlak yang wujud di dalam diri kita samada ianya benar-benar hasil dari keimanan yang benar kepada Allah SWT dan dicernakan dalam bentuk amal-amal soleh yang ikhlas kepada Allah SWT serta diaplikasikan ke dalam setiap sisi kehidupan yang akan melahirkan satu wilayah akhlak yang benar-benar memberi kesan yang besar kepada perubahan dalam masyarakat.

Ya Allah, sebagaimana Engkau telah memperelokkan kejadian kami maka perelokkanlah pula akhlak kami dan masukkanlah kami bersama orang-orang yang dicintai oleh Rasulullah SAW serta didekatkan diri kami bersama NabiMu di akhirat kelak. Wassalam.

Al-Faqir ila a'fuwu Rabbihi,
abuhakim99